Persoonlijk

U bent niet ingelogd



Reageren
Laat u terugbellen
Mobiele Hardware
TGG DSL Shop
SMS

TGG website publicaties

De meest recente berichten en downloads.

Overlast scammers

Mocht u telefonisch overlast ervaren dan kunt u dit indienen op https://www.kpn.com/servic/telefonische-overlast.htm

Wat betreft gesprekken uit het buitenland is KPN niet in staat om de overlast op te lossen. KPN beschikt namelijk niet over de buitenlandse klant- of contractgegevens.

Wetgeving EU roaming: veranderingen per 15 juni

Vanaf 15 juni mogen providers officieel geen roamingkosten meer rekenen als klanten internetten, bellen of sms'en in andere EU-landen.
Vanaf 15 juni kan de klant in de hele Europese Unie internetten, bellen en sms'en uit zijn of haar Nederlandse bundel. De extra kosten die providers nu nog rekenen vervallen dan.
Deze nieuwe manier van roamen binnen de EU wordt ook “Roam like at home” genoemd.
Wat dit precies betekent voor de klant en per provider, wordt via onderstaande links uitgelegd.
Veel netwerken starten echter al eerder met Roam like at Home:

Startdatum
KPN: 01-06-2017
Vodafone: 01-06-2017
Tele2: 08-06-2017
T-Mobile: 13-06-2017
Ben: 13-06-2017
Telfort: 15-06-2017

Wat betekent deze verandering voor u, zie voor verdere informatie:
T-Mobile:
https://www.t-mobile.nl/mobiel-abonnement/buitenland

Ben:
https://www.ben.nl/klantenservice/buitenland

Vodafone:
https://www.vodafone.nl/opreisindeeu/

Hollandsnieuwe:
https://www.hollandsnieuwe.nl/tarieven-buitenland

KPN:
https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland.htm

Telfort:
https://www.telfort.nl/persoonlijk/mobiel/mobiele-bundels-in-de-eu.htm

Tele2:
https://www.tele2.nl/mobiel/bellen-in-het-buitenland/

BTG Award 2017

PERSBERICHT

Eric Overvoorde (Royal HaskoningDHV) verkozen tot ICT/Telecom Manager 2017
9 juni 2017, Noordwijk – Eric Overvoorde van Royal HaskoningDHV heeft de BTG Award gewonnen voor beste ICT/Telecom Manager 2017. De jury prijst de manier waarop Overvoorde Royal HaskoningDHV succesvol digitaal heeft getransformeerd. De prijs werd uitgereikt tijdens het jaarlijkse Business Event van de Branchevereniging ICT en Telecommunicatie Grootgebruikers (BTG). De award voor Young Professional ging naar Salim Hadri van Milvum. De jury is onder de indruk van zijn lef, leergierigheid en doorzettingsvermogen.

ICT/Telecom Manager 2017
De BTG Awards worden jaarlijks uitgereikt aan ICT- en telecommanagers die innovatieve projecten hebben geleid op het gebied van communicatietechnologie. Overvoorde is sinds 2009 Chief Information Officer (CIO) bij Royal HaskoningDHV en werkt in die hoedanigheid aan de digitale transformatie van het ingenieursbureau. Dat proces kent vele aspecten: van digitaal tekenen tot 3D printing tot het real-time uitwisselen van data.
Juryvoorzitter Hessel Dikkers, CIO van NS: “De jury is zeer onder de indruk van hoe Overvoorde in de bestuurskamer een digitale stempel heeft weten te drukken op het bedrijf. Hij denkt vanuit partnerships en bewijst dat digitaal de motor is voor groei. Stilstaan is geen optie.” Andere finalisten voor de prijs van ICT/Telecom Manager 2017 waren Aernout van der Bend van NGinfra en Onno Muchall van KOOP.

Young Professional Award
De Young Professional Award 2017 ging naar Salim Hadri, innovator en eigenaar van Milvum, een innovatielab dat problemen op de werkvloer oplost met behulp van slimme apps. Hadri overtuigde de jury met zijn bevlogenheid, visie en de wijze waarop hij zijn persoonlijke groei aan laat sluiten bij het commerciële succes van zijn organisatie. Als branchevereniging hecht BTG veel waarde aan jong talent in de ICT- en telecommunicatiebranche. In het kader van ‘green meets grey’ stimuleert BTG dit talent zich te ontwikkelen tot professionals van de toekomst.
Beide prijzen werden op 8 juni uitgereikt in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk tijdens het BTG Business Event. Gedurende de dag gaven sprekers van o.a. Microsoft, CycloMedia, TU Delft en RSM (Erasmus Universiteit Rotterdam) hun visie op het thema digital transformation, dat dit jaar de rode draad vormt voor de bijeenkomsten die BTG organiseert.

Jan van Alphen, voorzitter van BTG: “Als BTG zijn we zeer verheugd met deze topwinnaars, Eric Overvoorde en Salim Hadri. Beiden hebben vanuit de context van hun achtergrond, functies, expertise en ervaring laten zien dat zij uitstekende voortrekkers zijn van de digitale transformatie in Nederland en wellicht zelfs ook daarbuiten. Als branchevereniging zijn wij er trots op dat wij deze talenten kunnen faciliteren in hun verdere professionele ontwikkeling en hen hierbij het platform kunnen bieden om hun talenten breed te delen.”

Over BTG
Branchevereniging ICT en Telecommunicatie Grootgebruikers (BTG) behartigt sinds 1986 de belangen van Nederlandse bedrijven en instellingen die op grote schaal gebruikmaken van bedrijfscommunicatie. BTG organiseert hiertoe netwerkbijeenkomsten, waarbij het delen van kennis en ervaring centraal staat. BTG vertegenwoordigt haar leden bij binnen- en buitenlandse toezichthouders. De vereniging telt ruim 180 leden binnen zowel het bedrijfsleven als de overheid.

Winnaar Eric Overvoorde met juryleden Hessel Dikkers, Barry Wissink en Eric Reij

Young Professional winnaar Salim Hadri (midden) met medefinalisten Jeroen Both en Constance Scholten

Wetgeving EU roaming: veranderingen per 15 juni

22-05-2017

Met ingang van 15 juni 2017 veranderen de tarieven voor het bellen, sms’en en internetten met een mobiele telefoon in een ander Europees land. De Autoriteit Consument & Markt is samen met het Ministerie van Economische Zaken namens Nederland betrokken geweest bij het opstellen van de nieuwe roamingregels. Henk Don, bestuurslid van de ACM: ‘Zeker zo vlak voor de grote vakantie is dit voor veel mensen goed nieuws. Zij gaan voor het gebruik van hun mobiele telefoon in het buitenland dezelfde tarieven betalen als in hun Nederlandse bundel. ‘Roam like at home’ dus. De ACM let erop dat de telecomaanbieders de nieuwe regels goed naleven.’

Voor abonnementen en prepaidkaarten

De nieuwe situatie geldt voor consumenten en zakelijke gebruikers. De nieuwe roamingregels gelden voor mobiele abonnementen en voor prepaidkaarten en is geldig voor alle landen van de Europese Unie. Ook Noorwegen, IJsland en Liechtenstein gaan de regels overnemen. Voor alle andere landen ter wereld gelden de nieuwe regels niet. Telecomaanbieders mogen zelf bepalen welke prijzen ze daar hanteren voor roamen. De nieuwe regels gelden ook niet voor mobiel bellen en sms’en van Nederland naar het buitenland. Ook daarvoor mogen de telecomaanbieders de tarieven zelf blijven bepalen.

Misbruik tegengaan

De nieuwe roamingregels worden vanaf 15 juni in de hele Europese Unie van kracht. Het uitgangspunt van deze nieuwe roamingregels is dat houders van een mobiele telefoon binnen de Europese Unie hun binnenlandse bundel op dezelfde manier in het buitenland mogen gebruiken als in het binnenland. Telecomaanbieders mogen zich wel beschermen tegen misbruik. Zij mogen een toeslag rekenen als abonnees langer in het buitenland zijn en daar meer data verbruiken dan thuis. Bij abonnees met een onbeperkte databundel of een goedkoop abonnement mogen zij de hoeveelheid data beperken tot een redelijke hoeveelheid. Deze abonnees hebben recht op een datategoed in het buitenland van tenminste 2 Gigabyte voor elke 7,70 euro die zij aan hun provider betalen.

Dit moet u weten over de WannaCry-ransomware

Dit moet u weten over de WannaCry-ransomware



De WannaCry-ransomware heeft de afgelopen dagen honderdduizenden systemen over de hele wereld besmet. Aan de hand van tien vragen leggen we uit wat er precies is gebeurd en hoe u besmetting voorkomt.

Q: Wat is WannaCry?
A: WannaCry is een unieke combinatie van twee typen malware: een worm die zichzelf verspreidt en ransomware - software die uw bestanden gijzelt door ze te versleutelen en daarna om losgeld vraagt. In het geval van WannaCry gaat het om een bedrag van 300 dollar in bitcoins. Deze digitale munteenheid is populair onder cybercriminelen, omdat ze hiermee anoniem kunnen blijven. Na drie dagen niet betalen, verdubbelt het bedrag dat de daders vragen om de versleuteling ongedaan te maken.

Q: Hoe werkt WannaCry precies?
A: WannaCry maakt gebruik van een kwetsbaarheid in Windows die MS17-010 heet. Het gaat hierbij om een probleem in Microsoft Windows SMB Server. Deze technologie wordt al vele jaren gebruikt om bestanden en printers binnen een lokaal netwerk te delen. Mogelijk is het eerste slachtoffer geïnfecteerd via e-mail, maar daarna heeft WannaCry zich via deze kwetsbaarheid naar andere partijen verplaatst.
Na een infectie versleutelt WannaCry alle bestanden waar het bij kan, inclusief harde schijven en externe opslagmedia. Vervolgens voert deze ‘ransomwareworm’ een scan uit om nieuwe systemen te vinden die niet beschermd zijn. Zo kan de malware zich razendsnel verspreiden. Een uitgebreide technische analyse van WannaCry vindt u hier.

Q: Wat heeft Microsoft tegen WannaCry gedaan?
A: Windows-ontwikkelaar Microsoft heeft in maart al een patch vrijgegeven voor MS17-010. Dit betekent echter niet dat alle kwetsbare Windows-systemen ook meteen zijn gepatcht. Zo kiezen veel IT-afdelingen ervoor om patches eerst te testen in de eigen omgeving.
Er zijn ook organisaties die nog gebruikmaken van verouderde Windows-versies (zoals Windows XP) die Microsoft niet meer ondersteunt. Daardoor verschijnen voor deze besturingssystemen geen beveiligingsupdates meer. Microsoft heeft dit weekeinde overigens bij wijze van uitzondering toch patches uitgebracht voor deze Windows-versies.

Q: Wie heeft de kwetsbaarheid ontdekt?
A: Volgens Microsoft is het lek ontdekt door de Amerikaanse inlichtingendienst NSA. De geheime dienst gebruikte de kwetsbaarheid om verdachten te bespioneren. De NSA hield het lek stil, maar de hackmethode werd gestolen en verscheen later op internet. Microsoft haalde in een blogpost dan ook hard uit naar de NSA en andere geheime diensten. “Vergeleken met conventionele wapens zou dit hetzelfde zijn als wanneer het Amerikaanse leger een paar Tomahawk-raketten kwijt zou zijn.”

Q: Hoeveel schade heeft WannaCry aangericht?
A: Het aantal slachtoffers van WannaCry wereldwijd wordt geschat op 230.000 in meer dan 150 landen. Zo werden in Engeland tientallen ziekenhuizen en zorginstellingen getroffen waardoor patiënten moesten uitwijken. Ook een Spaanse telecombedrijf, een Franse autofabrikant en het Duitse vervoersbedrijf ondervonden hinder van WannaCry.
Het is slechts een greep uit de vele bedrijven en overheidsinstellingen die door de ransomware zijn verrast. En de teller loopt nog. In Nederland lijkt de schade mee te vallen.

Q: Wat is de stand van zaken nu?
A: Over de huidige situatie bestaat de nodige onduidelijkheid. WannaCry werd in eerste instantie bijna per toeval een halt toegeroepen door een Britse veiligheidsexpert die in de malwarecode een webadres aantrof. WannaCry controleert of deze site kan worden bereikt. Zo niet, dan verspreidt de ransomware zich verder. De veiligheidsexpert registreerde de website en neutraliseerde zo de aanval.
Deze zogenoemde killswitch lijkt echter maar tijdelijk te hebben geholpen. Zo zijn er al nieuwe varianten van WannaCry gedetecteerd die niet gevoelig zijn voor een killswitch. De komende dagen moet blijken of we nog meer grote aanvallen kunnen verwachten.

Q: Hoe voorkom ik besmetting?
A: Om infectie met WannaCry te voorkomen, is het cruciaal dat alle Windows-systemen binnen uw organisatie zo snel mogelijk worden gepatcht. Een meer structurele aanpak van ransomware vraagt echter om een groot aantal preventieve en detectieve maatregelen, waarbij u rekening houdt met zowel de mensen en processen als de techniek.

Het is bijvoorbeeld belangrijk om uw werknemers te trainen in het herkennen van phishingaanvallen, regelmatig meerdere back-ups te maken én testen en geavanceerde beveiligingsoplossingen te gebruiken. Meer informatie over een optimale verdediging tegen ransomware kunt u vinden in onze whitepaper ‘De beste bescherming tegen ransomware - Op weg naar een weerbare organisatie’.

Q: Wat kan ik doen als ik besmet ben?
A: Er is helaas geen eenvoudige oplossing voor een WannaCry-infectie. Op termijn zullen er waarschijnlijk decryptietools worden ontwikkeld om versleutelde bestanden te herstellen, maar dit kan weken of maanden duren. Als u zeker weet dat u een goede en actuele back-up heeft, kunt u de versleutelde bestanden weggooien en de back-up terugzetten. Lees hier de Alert van DearBytes, de ransomwarespecialist binnen KPN, met instructies hoe u kunt handelen.

Maar wat u ook doet: KPN adviseert u om het losgeld niet te betalen. Niet alleen houdt u daarmee het systeem in stand, ook zijn er nog geen gevallen bekend van WannaCry-slachtoffers die na betaling ook daadwerkelijk hun bestanden terugkregen. De kans is dus levensgroot dat het overmaken van het losgeld helemaal niets uitricht.

Q: Wat doet KPN?
A: KPN neemt voortdurend securitymaatregelen, zodat onze netwerken en de dienstverlening aan onze klanten zo veilig mogelijk zijn. We hebben naar aanleiding van deze kwetsbaarheid ook extra maatregelen getroffen. Om op de hoogte te blijven van toekomstige alerts kunt u zich abonneren op de nieuwsberichten van DearBytes.

Q: Wie kan ik bellen voor eventuele vragen?
A: We kunnen ons voorstellen dat u na alle berichtgeving nog vragen heeft. U kunt KPN bereiken via managedsecurityservices@kpn.com of neem contact op met uw service manager of kijk op onze website voor meer informatie.

KPN en DearBytes
KPN kan uw organisatie bijstaan in het geval van een besmetting of bij het treffen van preventieve maatregelen. We werken hiervoor nauw samen met DearBytes, een onderdeel van KPN dat gespecialiseerd is in de bestrijding van ransomware en andere vormen van malware. Wilt u sparren met een van onze experts? Neem dan gerust contact met ons op.

Colofon

© KPN Security Services 2017
Hebt u nog vragen en/of opmerkingen, neem dan contact op met uw KPN account- of servicemanager of stuur een e-mailbericht naar supportdesk-so@kpn.com. Wij streven ernaar om binnen één werkdag contact met u op te nemen.


Belangrijke informatie over uw KPN ISDN lijn

Vorige week heeft u misschien via de media gehoord of gelezen dat KPN de telefonienetwerken moderniseert. Een gevolg daarvan is dat KPN op termijn uw ISDN telefoonaansluitingen vervangt voor toekomst vaste alternatieven.
U kunt uw ISND1- ISND2- en PSTN-meervoudige aansluitingen zoals u gewend bent blijven gebruiken. KPN beëindigt de dienstverlening van ISDN1- ISDN2- en PSTN-meervoudige aansluitingen met ingang van 1 september 2019.
Natuurlijk heeft KPN voor u een uitstekend alternatief. Wij houden u op de hoogte of heeft u tussentijds vragen dan kunt u ons altijd bellen.

Goed nieuws! Vanaf 1 juni a.s. gebruikt u uw Vodafone abonnement in de EU net zoals in Nederland!

U kunt met uw abonnement(en) ook in het buitenland vrijuit bellen en internetten met Vodafone. De kosten voor bellen vanuit Nederland naar het buitenland blijven onveranderd. Maar de tarieven voor bellen, gebeld worden, sms'en en datagebruik in de EU worden gelijk aan die in Nederland.
Deze wijziging geldt voor de gehele EU. Dat zijn bij Vodafone alle landen in de EU, plus onder andere Zwitserland, Albanië en Turkije. Kijk voor meer informatie op Vodafone.nl/zakelijk/zakendoenopreis.

Facturatie SMS-dienst mei 2017

Deze maand wordt de SMS facturatie later aangeleverd. Excuses voor het ongemak.

Niet ingelogd

U bent niet ingelogd. U kunt hier een account aanvragen

TGG Actueel